É-úvonalak

Kerek-kõ – Fehérmezõ

Gyilkostó csónakkikötõjének közelébõl a 12C jelzésû mûút melletti parkolóból indul ki túraútvonalunk. Pár perc múlva a meredek oldalban elérjük a Nagyhagymás villát. A lejtõ egyre hangsúlyozottabb, majd meredek kaptatón, erdõ között mászunk fel a Gyilkos-kõ alatti tisztás kaszásházaihoz. Miután egy bekerített tanya sarkánál elhaladtunk, egyre jobban közeledik ösvényünk a Gyilkos sziklafala alá. Innen nem messze találkozunk a Gyilkos-tisztás nevû helyen a Gyilkos-kõ kilátópontjára felívelõ, céltábla alakú, kettõs kék pont jelzéssel. Továbbhaladva kezdetben a sziklafalak alját követi a jelzés, majd eltávolodik az utolsó sziklafaltól, és az 1270 m magasan fekvõ Gyilkos-nyakba kapaszkodik fel, a Gyilkos-(Száraz-)patak és Gödrös-patak vízválasztójára. Itt megpillanthatjuk a Kis-havast, kilátás nyílik a Likas-kõre meg a Kerek-kõre. A Veresgyík nyakától a köves szekérút délkeleti irányba fordul, a két együtt tartó kék és piros pontjelzéssel együtt, majd pár perc menetelés után a VII/92-es erdészeti határkõnél útelágazáshoz érünk: a piros pont fél óra alatt a Juh-patak völgyébe ereszkedik le, míg a kék pont a Fehér-mezõ irányába folytatódik. A kék ponttal jelzett utunk tovább a zsindelyes kaszásházzal ékesített tisztás szélén halad. Kisvártatva elágazik belõle balra egy szekérút, de ezzel nemsokára újból fogunk találkozni.

A Veres-Bükk tisztásának peremét követve, a tisztás felsõ vége közelében bemegyünk az erdõbe. Itt hirtelen balra fordul az irányadó szekérút, és kitartó kaptatón ível felfelé, mígnem az elõbb említett másik hasonló minõségûszekérúttal találkozunk. Nyolcszáz méteres emelkedõ után, néhány kihangsúlyozottabb kanyart észleljük utunknak, miközben balról a Kis-Békás völgye tátong, jobbról pedig a Veres-Bükk meredek oldala övezi a jelzést. A köves útnak rövidesen vége, és öreg szálerdõbe menetelünk tovább. Az erdõ egyhangúságát az idõszakos tavacskákkal tarkított Száraztók pusztája szakítja meg.

A pusztáról rövid kitérõt tehetünk a Hárombejáratú zsombolybarlanghoz (látogatásához föltétlenül hegymászó felszerelésre is szükség van), mely 800 m-rel a tavacskáktól visszább, a kék ponttal jelzett túraútvonaltól mintegy száz méterrel nyugatra fekszik. Visszatérve a jelzett turistaútra, kényelmes emelkedõn haladunk felfelé, kb. 35 perc múlva egy zászpás kis tisztást érünk el, majd véget ér a szekérút, ösvényben folytatódik, rövidesen megérkezünk a VII/125-ös erdészeti határkõvel jelzett nyeregbe. Ezen a ponton van a Fekete-Hagymás és Kerek-hegyközötti nyereg, innen a jelzett ösvény jobbra fordul és délnyugati irányba a Kerek-hegy csúcsa alatt a Berszán-puszta felé folytatódik. A nyeregbõl tiszta idõben érdemes keleti irányba kitérõt tenni (kb. 600 m), és megmászni a Fekete-Hagymás 1773 m-es csúcsát. A nyeregbõl negyedórás, erdõvel benõtt kényelmes lejtõn ereszkedünk le a Berszán-puszta irtására, majd újabb egy kilométeres barangolás után, a Patkó-kõ aljának érintésével érjük el a Fehér-mezõ turisztikai gócpontját jelentõ sekélyes legelõn álló fenyõfát. A szeles Fehér-mezõ turisztikai csomópontjától a Tunzéria-nyereg és Csofronka érintésével a piros sáv jelzés a Pongrác-tetõre vezet el, szintén a piros sáv kalauzol el a Nagy-Hagymás érintésével az Egyeskõ menedékházig, valamint kék sáv jelzést követve visszatérhetünk a Gyilkos-tó üdülõtelepre.

Igazolás Térkép 2D Térkép 3D

Hozzászollások

Nincs hozzászollás. Legyen Ön az első aki hozzászól !

Minden vélemény számít

Név (kötelező)
E-mail (kötelező, nem publikus)
Üzenet (kötelező)

Megkérjük másolja be a fent látható biztonsági kódot (kötelező).